Ájurvédské myšlení

Dnešní uspěchaná a hektická doba je často spojená s nesprávným způsobem stravování a následnými potížemi s trávením. Vyzkoušejte několik jednoduchých ájurvédských návrhů na jeho zlepšení :

Navečer se vyhněte konzumaci těžkého jídla. Náš trávící oheň je nejsilnější během oběda a ten by proto měl být našim hlavním denním jídlem. Když jdeme spát, trávení citelně oslabí a jídlo se rozkládá jen obtížně. Proto pokud jíme hodně ve večerních hodinách, můžeme se ráno cítit malátní, bez chuti k jídlu a pro nastartování nového dne potřebujeme hodně energie ( což řada z nás řeší např. ranní kávou namísto snídaně ).

Mezi jednotlivými jídly bychom měli dělat 4-6 hodinové přestávky. Poslední večerní jídlo se doporučuje jíst alespoň 3 hodiny přes spánkem.

Jezte jen tehdy, když máte hlad. V dnešní moderní a uspěchané době řada lidí jí také z jiných důvodů - např. z časových, ze zvyku, ze stresu apod. Nicméně právě takové jídlo "navíc" zatěžuje naši trávicí soustavu a narušuje přirozenou chuť k jídlu. Bylinný čaj nám v daném okamžiku může nahradit jídlo a trávení i nervová soustava nám budou vděčné :-) 

Vyhýbejte se chlazeným nápojům a nejezte jídlo přímo z ledničky. Naše tělesná teplota činí cca 37 °C. Ledové nápoje a studené jídlo hasí náš trávící oheň a pro naše tělo je pak obtížné jídlo ohřívat, rozkládat a vstřebávat. 

Usrkávejte tekutiny v průběhu jídla v souladu s vaší intuicí. Zde si můžeme představit náš žaludek jako přenosnou míchačku na beton na staveništi. Tekutiny nám pomáhají míchat natrávenou směs. Správné množství tekutiny zde však záleží na charakteru jídla, naší hydrataci nebo např. tělesném typu. Nejlepším rádcem je zde naše intuice. 

Jezte v klidu. U jídla bychom se neměli rozptylovat žádnou jinou aktivitou ( např. čtením, sledováním televize ani řešením žádných konfliktů ).Důležité je jíst pomalu.

Jídlo dobře žvýkejte. Jen správně pokousaná potrava může dávat prostor pro potřebné vstřebávání živin. 

Jezte ve stejnou dobu. Naše tělo nám poděkuje, pokud budeme jíst v přibližně stejnou dobu. Tělo si zvykne na určitou pravidelnost a lépe se tak připraví na trávení.

Je vhodná krátká procházka po večeři. Jídlo se lépe tráví ve vzpřímené poloze. Namísto večerního sledování TV na gauči nám více prospěje krátká večerní procházka.

Jezte jen do 80 % zasycení. Pro zajištění dobrého trávení je vhodné zaplnit náš žaludek jen do 80 % kapacity, zbytek ponechat pro správné promíchání. 

Ájurvéda se nezaměřuje pouze na zdravý životní styl ( ve smyslu zdravé výživy ), ale také na zdravou mysl a "vnitřní omlazování", která pomůžou člověku vést spokojenější život. Můžeme si tak vyzkoušet některé přístupy k "duševnímu omlazení" :

  • soustředěně pít šálek bylinného čaje
  • dokončovat úkoly
  • chodit brzo spát
  • umět říkat "ne"
  • být v přítomném okamžiku
  • umírněnost v sexu
  • dopřát si pravidelnou dovolenou/odpočinek
  • poslouchat hudbu, která nás posílí
  • vypnout mobilní telefon, televizi, počítač
  • dát si relaxační koupel s olejem/solí
  • pěstovat záliby, koníčky
  • udržovat kontakt s přírodou
  • zahradničit
  • osobně si povídat s přáteli
  • trávit naplněný čas s partnerem, rodinou či přáteli.

 Ajurvédský denní režim nám pak může pomoci k dosažení větší fyzické síly: 

  • Ideální je vstávání mezi 6.a 7. hodinou ranní a uléhání ke spánku okolo 10. hodiny večerní.
  • Vhodné je každé ráno začít cvičením.
  • Sklenice vlažné vody nalačno hned ráno pomáhá vyplavit toxiny.
  • Nikdy nepotlačujte přirozené potřeby, jakými jsou vyprazdňování, jídlo a pití ( při pocitech hladu a žízně), spánek ( při pocitu únavy ) apod.


Pravidelným cvičením posilujeme imunitu a podporujeme krevní oběh. Cvičení také může snižovat sklon k depresím a úzkostem. Např. jóga je vhodným cvičením na páteř, dýchací a trávicí orgány a také zklidňuje mysl. Cvičení je však vhodné odložit, pokud se necítíme dobře. Také se nedoporučuje cvičení hned po jídle.

Ideální je chodit spát každý večer ve stejnou dobu, nejlépe před 22. hodinou. Večer je pak vhodný ukončit některým Vaším rituálem ( např. čtením oblíbené knihy, meditací apod. ).

Příjemný a uvolněný večer pak můžete podpořit také pitím některého z našich bylinných čajů.